alex5rovski

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Facebook rečnik – šta ustvari znače Like, Timeline, Status, News Feed…

facebook

Facebook je u februaru proslavio 10. rođendan, od nastanka do danas pomerio mnoge standarde, i odavno dobio milijarditog korisnika. Međutim, iako milioni ljudi širom sveta svakodnevno koriste ovu društvenu mrežu još ima onih kojima nije baš najjasnije šta je šta, pa čak i ne razlikuju lični profil od (fan) stranice.
Zato sam pripremila pojašnjenje najčešće korišćenih pojmova, a ukoliko još nešto nije jasno – slobodno pišite u komentarima ispod ;)

APPLICATION – Softverski program prilagođen za interakcije sa korisnicima. Najčešće su to standardne web aplikacije koje služe da bi olakšale razmenu sadržaja ili interakciju između Facebook stranice, sajta ili bloga i korisnika. Aplikacije mogu da podrazumevaju i Facebook igre, a svakako najpoznatije su Farmville i Top Eleven. Kroz aplikacije mogu da se organizuju različite nagradne igre, mada mogu i da služe da na Facebooku bude prikazan vaš LinkedIn profil ili Youtube kanal.

FAN – Osoba koja je odlučila da “lajkuje” stranicu određene organizacije, odnosno postane ljubitelj iste i na njenom News Feedu (novosti) će se pojavljivati njihove objave. Naravno, koliko i kako FB algoritam to dozvoli.

facebookfriend

FRIEND – Ne mora nužno da bude prijatelj i u stvarnom životu, ali da biste pratili objave određene osobe, kao i ona vaše potrebno je da pošaljete, odnosno prihvatite zahtev za prijateljstvo. Prijatelje možete da klasifikujete u različite grupe (Friend List) i da vaše objave budu vidljive samo onima koje odaberete. Takođe, ukoliko tu opciju odaberete – možete da dobijete obaveštenje svaki put kada određena osoba nešto objavi (status, fotografiju, podeli određeni link). Kada pošaljete zatev za prijateljstvo (Friend Request) možete da ga otkažete.
Ukoliko vas neko ne prihvati za prijatelja, a želite da pratite šta on objavljuje na Facebooku onda je tu opcija Follow.

GROUP – Grupa okuplja ljude koji imaju zajednička interesovanja ili ideje. One mogu biti tajne, otvorene ili zatvorene, te neko od članova treba da odobri vaše priključenje. Svi članovi mogu da postavljaju objave (tekst, fotografija, link, video klip) na zidu grupe, kao i da komentarišu druge. One su poređane od najnovije ka starijima. Nakon nove objave u grupi svi njeni članovi dobijaju obaveštenja, ukoliko tu funkcionalnost nisu isključili.

LIKE – Ovo je izraz koji se definitivno odomaćio u srpskom jeziku poslednjih godina od kada je FB popularan i najjednostavnije rečeno predstavlja “sviđanje”, tj prevedeno je kao “sviđa mi se”.
Ima tri značenja na Facebooku:
1. Lajkovanjem određene stranice vi ste postali njen fan (videti pod Fan)
2. Lajkujete kada želite da izrazite svoju saglasnost ili saosećanje sa objavom, komentarom, fotografijom nekog od vaših prijatelja ili vam se dopada nešto što je podeljeno na određenoj stranici
3. Dugme “like” može da bude postavljeno uz tekstove ili bilo kakav sadržaj na sajtovima ili blogovima izvan Facebooka (različito od dugmeta Share!) i klikom na isto vi ćete svojim FB prijateljima preporučiti određeni članak. Taj link neće biti postavljen na vašem Wallu, već samo među nedavnim aktivnostima (Recent Activity) i ako dođe na red od gužve na News Feedu nekoga od vaših prijatelja.

NEWS FEED – Kada se ulogujete na Facebook to je praktično naslovna strana, odnosno na tom mestu grupisane su objave i aktivnosti vaših prijatelja i stranica čiji ste fanovi. Imate opciju (pogledati gornji levi ugao) da vam prikazuje najpopularnije priče ili najnovija dešavanja = Top Stories, Most Recent.
Kad smo kod opcije najpopularnije, imate mogućnost da unapredite svoj News Feed, odnosno da ga personalizujete tako što u gornjem desnom uglu pored svakog posta kliknete na Take a survey to make News Feed better i zatim će vam biti prikazane određene priče. Vi odaberete koja vam se više dopada ili ukoliko ne možete da se odlučite preskočite i tako za 20 priča.

PAGE – Brendovi, firme, umetnici, javne ličnosti, humanitarne organizacije ili mediji koriste stranicu kao polaznu tačku za interakciju sa svojim fanovima. Porede je i sa naslovnom stranom sajta, jer je zamišljeno da tu stoje logo, osnovni podaci o brendu i najnovije objave (koje razume se, mogu da budu neformalnije od onih na sajtu). Neograničeni broj ljudi može da lajkuje vašu stranicu, nisu potrebna nikakva odobrenja s vaše strane, i na taj način na svom News Feedu vidi vaše objave. Fanovi ili bilo ko ko ima otvoren profil može da vas kontaktira privatnom porukom, ali vi njih ne možete prvi.

PROFILE – Lični profil trebalo bi da otvaraju samo realne osobe, nikako u ime fiktivnih likova ili određenih brendova. Osim toga razlikuje se od stranice po tome što ne možete da aktivirate objave unapred, niti da vidite bilo kakvu statistiku svojih postova. Na vašem profilu nalazi se zapravo TIMELINE (vremenska linija) zamišljena da kroz prikupljanje informacija koje ste vi godinama ostavljali na Facebooku ispriča vašu životnu priču: kada i gde ste rođeni, koji su bitni događaji u životu (Life Event), kada ste stupili u vezu sa nekim, od kada radite u određenoj firmi, gde ste bili na letovanju…

STATUS – Ažuriranjem statusa prijatelje obaveštavate o svojoj trenutnoj aktivnosti iako je pored postavljeno pitanje “o čemu razmišljaš”, vi i kroz grafičke simbole (emoji) možete da opišete šta radite (gledate, slušate, čitate, putujete, igrate ili kako se osećate) i gde je mesto na kome se tog trenutka nalazite. To može da bude tekst od maksimum 5.000 karaktera, ali i URL link ili fotografija/video zapis.

TAG – Služi da označite ljude ili brendove u svojoj objavi, odnosno da uputite link ka njihovom profilu ili stranici.
To možete na tri načina:
1. Prilikom pisanja statusa, komentara ili deljenja određenog linka dodavanjem znaka “@”, a onda kucanjem imena profila ili stranice
2. Kada uvećate fotografiju na samom dnu imate opciju “tag photo”, zatim označite određeni deo fotografije i onda će vam se prikazati lista osoba ili brendova koje možete da tagujete
3. Prilikom deljenja određenog teksta, fotografije ili linka uz status možete da tagujete prijatelje ili prijatelje svojih prijatelja, da dodate mesto i emociju koju osećate tim povodom.

TICKER – Nalazi se skroz sa desne strane News Feeda i osmišljen je kako bi premostio problem “zagušenja” samog News Feeda informacija o aktivnostima prijatelja i obavestio ih o dešavanjima u realnom vremenu – da li je neko lajkovao sliku, napisao novi status… Ipak, u praksi se retko kad tako brzo smenjuju informacije.

UNFRIEND – Uklanjanje nekoga sa liste prijatelja. I da – taj neko neće dobiti obaveštenje da ste vi to uradili.

UNLIKE – Ako ste prethodno lajkovali neki status, komentar ili stranicu ponovnim klikom na isto dugme će biti praktično poništen. Na srpski je prevedeno sa “ne sviđa mi se”.

poke

Bonus objašnjenje

POKE – Ova funkcija postojala je još dok se društvena mreža zvala The Facebook, tako da bi se moglo reći: na početku beše Poke. Ni sam Zuckerberg ne zna da objasni tačno čemu služi, a na FB stoji objašnjenje da ljudi “bockaju” prijatelje ili prijatelje svojih prijatelja iz različitih razloga (da se jave, skrenu pažnju na sebe…). I danas možete da “bocnete” nekoga i to mu dođe kao preteča Yo. Da se ne lažemo: mnogi su to tumačili kao iskazivanje simpatija i određenih afiniteta, te se s nestrpljenjem iščekivao Poke Back. Definitivno diskretniji način za flertovanje od aplikacije Hot or Not.

Advertisements

Ostavite komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 24. August 2014. by in Social Networks and tagged .
Aleksandra Petrovski blog

Digitalni mediji, društvene mreže, lični i poslovni razvoj glavne su teme ovog bloga, uz poneku motivišuću priču.

Југославин блог

Учење кроз авантуру

admin

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Piskaralo.com

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Pozdrav Suncu

Kristali, Feng Šui, Astrologija, Joga, Zen

FTW!

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Dragan Varagić Blog

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Istok Pavlović

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Ivan Ćosić

Novinarstvo u doba društvenih mreža

%d bloggers like this: