alex5rovski

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Kako će Google naočare uticati na novinarstvo

Google Glass još nisu testirane u Srbiji (ispravite me ako grešim), a dodamo li tome da još svi novinari nemaju ni pametne telefone, ovaj naslov za nas zvuči pomalo futuristički.

Ipak, zahvaljujući Internetu iskustva drugih su nam na dohvat ruke, pa tako možemo da makar virtuelno gledamo kroz Google naočare.

Nešto više od godinu dana nakon što su prvi put testirane Google Glass su imale i svoju upotrebu u svrhu medijskog izveštavanja. Mladi novinar američkog magazina Vice Timothy Pool je sa njima radio livestream sa protesta u Istanbulu, koji je samo u toku jednog dana zabeležio 750.000 jedinstvenih poseta. I sada ćete reći: pa šta, gledali smo prenos sa Taksima i na Youtube?! Tako je, ali mislim da u ovom slučaju jedno ne poništava drugo, svaki snimak je dragoceno svedočanstvo za sebe.

“Kada je ispred kordon policije koja puca na vas gumenim mecima, krenuli ste kroz oblak suzavca i imate slobodne ruke da prekrijete lice, a istovremeno kažete `naočare, snimite video`, taj proces vam se čini mnogo lakšim. Zahvaljujući prevodu koje su uradile naočare uspeo sam da kupim gas masku u turskoj prodavnici”, rekao je Tim, koji se proslavio 2011. “mobile first-person” novinarstvom.

Tim Pool
Ono sa čim je Tim Pool imao problema je loša Internet konekcija, posebno kada se radi video prenos uživo (Google Glass razmenjuju podatke preko WiFi konekcije, ili mogu da se povežu preko bluetootha na Android ili iPhone), pa je potrebno obezbediti se SIM karticom operatera koji nudi kvalitetan mobilni Internet.

“Neki ljudi su mi rekli da je to video-gaming novinarstvo, poput otvorenog prozora kroz koji se prikazuju dešavanja”, dodao je Tim, sa kojim su ljudi imali priliku da komuniciraju putem društvenih medija istovremeno dok je radio prenos uživo iz Istanbula.

Funkcijama koje (sada) imaju Google naočare može da se pohvali i svaki noviji pametni telefon, međutim ono što ih izdvaja je jednostavnost korišćenja i to što su uvek na gotovs. Time će prenos informacija biti još brži i raznovrsniji, a sve više tv stanica i portala spoznaje važnost real time prenosa događaja čemu u prilog govore sve češći livestreamovi (čak i u Srbiji).

Ako vas zanima šta su kompetentni ljudi rekli o tome kakav će uticaj Google Glass imati na novinarstvo pogledajte ovaj Hangout (još jedna demonstracija Google moći).

Zamišljala sam kako bi u praksi izgledalo izveštavati uz pomoć Google Glass sa nekog događaja i prvo što mi je palo na pamet je nemila scena iz 2007. godine. Tadašnji selektor košarkaške reprezentacije Zoran Slavnić me je udario po ruci nakon što sam uključila diktafon s namerom da snimim kako “čita bukvicu” novinarima besneći što smo došli na okupljanje reprezentacije. Veoma sam ga razljutila tim gestom, pa me je, nemareći što sam žensko, “počastio” ćuškom i psovkama. Da sam tada imala Google naočare i zadala komandu video snimanje (što bih i uradila, jer to nije bio privatan skup), verovatno bih i šamar dobila.

Dakle, definitivno je da bi Google Glass olakšale i unapredile izveštavanje, posebno sa događaja koji iziskuju live prenose ili “kamuflažu” (poput OVOG), ali su i prvi testovi pokazali da ljudi dosta nepoverljivo gledaju na osobe koje ih nose. Novinari bi verovatno bili pod još većom lupom, s obzirom da su oni dežurni krivci, bilo zato što su nešto objavili ili zato što nisu. Tako da bi uz obuku za korišćenje Google Glass trebalo da nauče i neku borilačku veštinu, za samoodbranu 🙂

Kada dođe do masovnog korišćenja GG verovatno će se izmeniti i stav ljudi prema njima, ali o tome ćemo diskutovati u godinama koje dolaze. I ja se radujem tome.

____
Drage kolege, dok nam ne stignu Google naočare, pogledajte aplikacije koje možete da koristite i time sebi olakšate život i unapredite izveštavanje.

Advertisements

4 comments on “Kako će Google naočare uticati na novinarstvo

  1. Piskaralo
    5. August 2013.

    Samo jedna opservacija – malo jako malo novinara koristi smartphone, ili i ako ga ima, koristit ga u privatne svrhe, ne poslovne… Tako da je ovo.. futur 2 za njih.

    • alex5rovski
      5. August 2013.

      Znam za slučajeve da su redakcije opremile sve svoje zaposlene prilično dobrim Android telefonima, kao i slučajeve da imaju na raspolaganju službene da ih koriste. Ali da – gotovo nigde nemamo priliku da vidimo efekte kontinuirane upotrebe, što verovatno znači da novinari nisu stimulisani dovoljno. Mada… promene počinju od pojedinaca.

  2. msaracevic
    6. August 2013.

    To što su Glass uvek spremne za snimanje je ogromna prednost i za privatno korišćenje, a sigurno i za novinarsko izveštavanje sa terena.

    Kada nešto zanimljivo počne da se događa, bez obzira što npr imamo odličan smartfon, mi prvo treba da ga otključamo, startujemo aplikaciju kamere (za to nam trebaju naravno obe ruke i gledanje u telefon), i eto dobre mogućnosti da propustimo to što smo hteli da ovekovečimo.

    Meni lično se to više puta desilo u privatnom korišćenju, i vrlo sam zainteresovan da budem korisnik Glass-a (zbog ovog i još mnogo razloga), kada postane proizvod za masovnu upotrebu, sa odgovarajućom cenom.

    Pozdrav 🙂

  3. e-Bezbednost
    11. August 2013.

    Reblogged this on e-Bezbednost Blog.

Ostavite komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 3. August 2013. by in Journalism and tagged , .
Aleksandra Petrovski blog

Digitalni mediji, društvene mreže, lični i poslovni razvoj glavne su teme ovog bloga, uz poneku motivišuću priču.

Југославин блог

Учење кроз авантуру

admin

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Piskaralo.com

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Pozdrav Suncu

Kristali, Feng Šui, Astrologija, Joga, Zen

FTW!

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Dragan Varagić Blog

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Istok Pavlović

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Ivan Ćosić

Novinarstvo u doba društvenih mreža

%d bloggers like this: