alex5rovski

Novinarstvo u doba društvenih mreža

E-novine imaju talenat!

Слика

Kada nam je nedavno kolega na kolektivni mail poslao poslednju naslovnu stranu štampanog izdanja Newsweeka jedan je uzvratio:

“E, hvala ti. Baš sam hteo d’odem do podruma da vidim di su mi svi Njuzvici, koje sam godinama kupovao kod Mileta trafikanta :)”

Realno, ni mi novinari se nismo mnogo osvrnuli na ovaj događaj, jer to se dogodilo u tamo nekoj Americi i tamo nekom Newsweeku. Da je to bio slučaj sa NIN-om ili Vremenom (bez namere da prejudiciram!) verovatno bi se makar malko lamentovalo nad tim. Mada kao što napisah, mislim da razloga za oplakivanje nema, jer prilagođavamo se načinu života naših novih korisnika. A i budimo objektivni – onaj ko nema makar PC, taj i ne kupuje Vreme ili NIN, primera radi.

Uzgred, strani časopisi na Google Play nisu dostupni u Srbiji.

Слика

Elem, cela priča sa Newsweekom (mene je ipak malo tangirala, izgleda!) inspirisala me je da proverim kakva je situacija u Srbiji sa elektronskim novinama. Tako sam i došla do pionira u ovoj delatnosti – Novinarnice, odnosno Andrije i Nikole, koji su njena okosnica.

Počeli su time da se bave još 2004. (dubok naklon za entuzijazam, momci!), ali kako nije bilo efekta napravili su višegodišnju pauzu. Sada su ponovo u “igri”. Uskoro će se izbor izdanja znatno proširiti, a biće dostupni i za uređaje sa Android i iOS platformama. Imala sam priliku da prelistam neke od primeraka novina na Asus tabletu od 10 inča i lako sam zamislila da mi to postaje rutina.

Слика

Kada su u pitanju dnevno-aktuelne informacije, mislim da ću tu ipak ostati verna ljuba portalima. Npr za mene je STARA i vest da je Tipsarević u finalu ATP turnira u Čenaju, a meč je završen pre dva sata, momentu kada ovo pišem. Dakle, dnevne novine kakve u velikom procentu danas imamo priliku da u Srbiji čitamo nisu moja šoljica e-čaja.

Sudeći prema statistici Novinarnice – ja sam u manjini. Jer upravo najtraženija im je dnevna štampa. Nakon toga idu, pogađajte – ljubavni romani! To saznanje bilo mi je potpuno genijalno. I samo zamišljam scenu gde ti paziš da ti ne kane suza na tablet dok čitaš kako se Ona budi iz kome nakon što je čula Njega kako joj priznaje da ju je oduvek voleo i da žarko želi da ostatak života provedu zajedno, iako zna da je grešio.

Ok. Momentalno prestajam da se sprdam sa ljubavnim romanima, jer možda sam i ja nekad pročitala neki bzm bzm… #bljuc

Šalu na stranu. Ovakav vid konzumiranja novina je višestruko koristan i za čitaoce, ali i za izdavače. Samo što čini mi se da su ovi drugi toga još manje svesni nego ovi prvi.

Pretpostavila sam, a to su mi i potvrdili Andrija i Nikola, da na startu razgovora menadžeri novinskih kuća imaju odbojnost jer gaje predubeđenje da će na taj način ugroziti prodaju štampanih izdanja svojih novina. Aman! Ona je ionako ugrožena (ne samo u Srbiji), ali razlog tome nisu elektronska izdanja. To je još jedan kanal distribucije vaših novina, koje svejedno pakujete u PDF. To je još jedan način da vašu novinu momentalno pročita i Srbin iz Australije ili Kanade. To je još jedan način da proširite svoj uticaj, ali i da reklame za koje vam je plaćeno vidi još više očiju. To je još jedan način da zaradite, na kraju krajeva!

Istina, direktna zarada je nešto manja jer e-novine su jeftinije nego na trafici, ali i troškovi su manji. Osim toga, ČUVATE ŽIVOTNU SREDINU! Mislite i o tome 😉

Da li treba još benefita da spominjem? Npr dobijete tačnu statistiku koliko su se čitaoci zadržali na kojoj stranici i šta su zumirali. Taj podatak je bitna smernica za uređivački kolegijum.

Слика

Postoji i sasvim jednostavna pretraga, koja omogućava da vrlo lako nađemo željeni pojam u određenoj novini. Dakle, nema više lizneš prst pa okrećeš list po list.

Na kraju dolazimo na red do onih za koje se sve te silne novine priređuju, bar bi tako trebalo da bude. Konzumenti mogu da pročitaju omiljene novine kad god i gde god im je volja. Npr dnevne novine su većinom dostupne posle ponoći za naredni dan. Znači nema odlaska do trafike nedeljom ujutru kad je sneg do kolena. Kada krenete na put ne morate da vučete i hrpu magazina, jer svi oni su već na vašem laptopu, smartphoneu ili tabletu. Još jedna dobra stvar je što možete da pazarite i neka starija izdanja magazina, ukoliko ste ih propustili, kao i da ih sačuvate za kasnije offline čitanje.

Kada podvučemo crtu – ja apsolutno dajem svoj glas DA elektronskim novinama. Verujem da bi i Tasovac glasao isto, pa da sa dva DA idemo dalje!

Kako vi glasate? 🙂

 

Advertisements

Ostavite komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 5. January 2013. by in Journalism and tagged , , , .
Aleksandra Petrovski blog

Digitalni mediji, društvene mreže, lični i poslovni razvoj glavne su teme ovog bloga, uz poneku motivišuću priču.

Југославин блог

Учење кроз авантуру

admin

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Piskaralo.com

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Pozdrav Suncu

Kristali, Feng Šui, Astrologija, Joga, Zen

FTW!

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Dragan Varagić Blog

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Istok Pavlović

Novinarstvo u doba društvenih mreža

Ivan Ćosić

Novinarstvo u doba društvenih mreža

%d bloggers like this: